- Nový model CUPRA Formentor s prednou časťou s profilom žraločieho nosa, svetlometmi LED matrix s trojuholníkovou svetelnou grafikou, ako aj svietiacim logom CUPRA integrovaným do pásu zadných svetiel.
- V interiéri je nové a zdokonalené užívateľské rozhranie HMI a recyklované materiály pre väčšiu udržateľnosť.
- CUPRA Formentor VZ má nový benzínový motor 2.0 TSI s výkonom 245 kW (333 k) v kombinácii s pohonom všetkých kolies 4Drive s funkciou torque splitter a voliteľnými brzdami Akebono.
- Ponuka motorov zahŕňa aj novú generáciu pohonu plug-in hybrid (eHybrid) s výkonom až do 200 kW (272 k) a elektrickým dojazdom vyše 100 km.
- Zdokonalenia podvozku a motorov zaručujú bezkonkurenčný zážitok zo športovej jazdy.
- Nový hudobný systém Sennheiser s 12 reproduktormi, vyvinutý v spolupráci s expertmi spoločnosti Sennheiser Mobility
Martorell, 29/04/2024 - Nový model CUPRA Formentor prichádza aby nadviazal na úspech svojho predchodcu. CUPRA Formentor je bestsellerom značky a najlepšie predávaným CUV segmentu A v Európe; v uplynulom roku sa z neho predalo vyše 120 000 exemplárov (+23 % oproti roku 2022). To sú vynikajúce výsledky na prvý model vyvinutý exkluzívne pre mladú španielsku značku.
Nový model CUPRA Formentor prichádza s ambíciou posilniť pozíciu značky na trhu a posunúť ju ešte ďalej.
"Rekordné výsledky značky CUPRA sú založené na úspechu nášho crossover SUV Formentor, modelu, ktorý pozdvihol značku do novej výšky," povedal Wayne Griffiths, CEO značky CUPRA. "Nový model CUPRA Formentor je čistá dizajnová obsesia. Niečo, čo robí značku CUPRA jedinečnou a čím vystupuje z masy. Provokujúci dizajn našich automobilov prispel k úspechu značky CUPRA a nový Formentor je toho najlepším príkladom."
Vonkajší dizajn
Nový model CUPRA Formentor zachováva proporcie a detaily dizajnu, ktoré prispeli k veľkému úspechu crossover SUV. Za celkovú koncepciu a estetiku Formentor získal v roku 2021 prestížne medzinárodné ocenenie Red Dot Award v kategórii dizajn produktu. Preto bol jeho dizajn pri aktuálnej modernizácii akcentovaný a umocnený aby vizuálne pôsobil ešte emocionálnejšie a športovejšie.
Nový model CUPRA Formentor prináša nové výrazové prostriedky dizajnu značky CUPRA s prednou časťou karosérie v profile žraločieho nosa, LED svetlometmi s trojuholníkovou svetelnou grafikou a veľkým, výrazným otvorom na vstup chladiaceho vzduchu v nárazníku. Predná časť karosérie pôsobí energicky a odhodlane, logo CUPRA je teraz umiestnené na kapote. Charakteristický vzhľad dotvárajú voliteľné svetlomety LED matrix s trojuholníkovými segmentmi, usporiadanými do trojuholníka.
Dizajn prednej časti karosérie vyjadruje energiu a odhodlanosť úzkou štrbinou na prívod vzduchu do nasávania motora na prednom čele s profilom žraločieho nosa. Vzduch k chladiču prúdi cez rozmerný otvor so šikmými rebrami v nárazníku, ktorý vizuálne signalizuje, že ide o vysoko výkonné vozidlo. LED svetlomety sú zložené z trojíc segmentov trojuholníkového tvaru, vytvárajúcich nezameniteľnú svetelnú grafiku.
Bočný profil karosérie zvýrazňujú atletické proporcie a klenuté blatníky prekrývajúce kolesá. Na výber je 8 rozličných diskov z ľahkej zliatiny formátu 18 a 19 palcov.
Dve bočné hrany v blatníkoch, tzv. blistre dodávajú karosérii vizuálny impulz pohybu aj keď CUPRA Formentor stojí v pokoji. Športový charakter vysoko výkonného crossover SUV zvýrazňujú obklady lemov blatníkov a prahov karosérie, ktoré môžu byť farebne odlíšené v rozličných odtieňoch.
Na zadnej časti karosérie sú trojuholníkové zadné skupinové svetlá prepojené svietiacim pásom, v ktorého strede je integrované svietiace logo CUPRA. Rovnako ako predné svetlomety aj zadné svetlá sú tvorené na každej strane trojicami trojuholníkových LED segmentov v trojrozmernom vyhotovení. Energické zakončenie karosérie vytvára zadný nárazník s integrovaným difúzorom.
Zákazníci majú na výber osem farieb karosérie vrátane nových a exkluzívnych odtieňov Century Bronze Matt a Enceladus Grey Matt. Paletu farieb ďalej tvoria odtiene Fiord Blue, Midnight Black, Glacial White, Magnetic Tech, Graphene Grey a Magnetic Tech Matt.
Dizajn interiéru
Rýdze emócie vonkajšieho dizajnu nového modelu CUPRA Formentor reflektuje aj interiér, kombinujúci športový charakter a udržateľnosť s digitálnymi technológiami a ušľachtilými materiálmi.
Nový model CUPRA Formentor po otvorení dverí privíta vodiča a spolujazdca svetelným logom premietaným na zem vedľa vozidla a osvetlenými dekoračnými lištami na prahoch dverí.
Príslušnosť k rodine CUPRA signalizuje multifunkčný športový volant CUPRA s typickými satelitnými tlačidlami, ktoré sú spolu s radiacimi pádlami štandardom pri verziách vybavených dvojspojkovou prevodovkou DSG. Digitálne displeje a športové sedadlá spolu s novými materiálmi v kabíne vytvárajú moderné prostredie harmonicky zladené s vysoko výkonným charakterom vozidla.
Prístrojová doska má povrch s parametrickým 3D vzorom, ktorý je vizuálne zaujímavý a príjemný na dotyk. Stredová konzola je navrhnutá s väčšou presnosťou venovanou najmenším detailom, čo spolu s novými materiálmi zvyšuje celkovú kvalitu kokpitu. Osobitý štýl dodávajú interiéru medené akcenty na rozličných miestach kabíny, vrátane mriežok ventilácie.
Zákazníci majú na výber niekoľko typov sedadiel. Štandardné športové sedadlá majú textilný poťah, škrupinové športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy môžu mať poťah buď z mikrovlákna, vyrobeného zo 73 % z recyklovaného materiálu a opatreného progresívnou laserovou perforáciou, alebo z kože spracovanej šetrne voči životnému prostrediu. To predstavuje ďalší príspevok značky CUPRA k vyššej udržateľnosti v rámci automobilového priemyslu. Špičkové športové sedadlá CUPBucket kombinujú ultra technický textil na stredných častiach poťahu s recyklovaným mikrovláknom. Tieto sedadlá s nižšou montážnou polohou v karosérii a ergonomickejšou, športovou polohou vodiča za volantom sú k dispozícii pre špičkovú verziu CUPRA Formentor VZ. Pri sedadlách CUPBucket majú dekoračné prvky interiéru ako satelitné tlačidlá na volante, obloženie stredovej konzoly a mriežky ventilácie vyhotovenie v tmavom chróme.
Prístrojový panel je plne digitalizovaný. Obsahuje nové, zdokonalené užívateľské rozhranie HMI zložené z konfigurovateľnej obrazovky digitálneho združeného prístroja pred vodičom a veľkého dotykového displeja systému infotainmentu s uhlopriečkou 32,8 cm (12,9") s osvetlenými digitálnymi posúvačmi na spodnej hrane rámu.
Systém infotainmentu má nové menu. Na základnej obrazovke je lišta App Bar, widgety a osobitná lišta Clima Bar. Tá obsahuje ikony ovládania klimatizácie, ktoré sú neustále zobrazené. Vďaka tomu sú všetky funkcie vozidla dosiahnuté jedným klikom, čím sa stiera rozdiel medzi fyzickou a digitálnou interakciou.
Audiosystém Sennheiser kategórie high-end
Nový model CUPRA Formentor môže byť na želanie vybavený novým ozvučovacím systémom kategórie high-end, vyvinutým v spolupráci s expertmi spoločnosti Sennheiser Mobility. Systém poskytujúci fascinujúci zážitok z hudby má multikanálový zosilňovač s celkovým výkonom 390 W napájajúci sústavu 12 reproduktorov. Digitálny akustický procesor v zosilňovači využíva softvér AMBEO Concerto spoločnosti Sennheiser, ktorý zo stereofónneho záznamu extrahuje základné komponenty hudby, vrátane jednotlivých nástrojov a priestorovej informácie a z nich v kabíne vozidla vytvorí trojrozmerné ozvučenie pre autentický zážitok z hudby. Pri tom Sennheiser využíva svoje dlhoročné skúsenosti z vývoja a výroby profesionálnej zvukovej techniky.
Pohon
Pre nový model CUPRA Formentor je na výber celkovo 8 rozličných spaľovacích motorov, z ktorých 3 sú elektrifikované. Motory využívajú štyri rozličné systémy pohonu: benzínový motor (TSI), mild hybrid (eTSI), turbodiesel (TDI) a plug-in hybrid novej generácie (eHybrid). Výkonové spektrum siaha od 110 kW (150 k) do 245 kW (333 k).
TSI (benzínový motor)
Základnou pohonnou jednotkou pre nový model CUPRA Formentor je benzínový štvorvalec 1.5 TSI novej generácie, ktorý dosahuje výkon 110 kW (150 k) a poháňa predné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky.
Výkonnejšiu alternatívu predstavuje motor 2.0 TSI s výkonom 150 kW (204 k), ktorý sa štandardne kombinuje so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a systémom pohonu všetkých kolies 4Drive.
Vrchol modelového radu CUPRA Formentor predstavujú verzie VZ. Písmená VZ sú skratkou španielskeho slova Veloz - rýchly, čo najlepšie vystihuje charakter najvýkonnejších verzií crossover SUV.
Pre verzie CUPRA Formentor VZ sú na výber dva benzínové motory 2.0 TSI. Slabší má výkon 195 kW (265 k) a poháňa predné kolesá prostredníctvom 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG.
Silnejší dosahuje výkon 245 kW (333 k) a montuje sa výlučne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a novým systémom pohonu všetkých kolies 4Drive s technológiou torque splitter.
Špeciálne pre tento motor inžinieri z technického centra Martorell vyvinuli exkluzívny jazdný režim CUPRA Mode. Zahŕňa charakteristiku pedála akcelerátora a kalibráciu dvojspojkovej prevodovky DSG optimalizovanú pre jazdu na pretekovom okruhu, vysokú dynamickú odozvu krútiaceho momentu vďaka zachovaniu otvorenej škrtiacej klapky a signalizačné svetlo pre optimálne preradenie.
Systém pohonu všetkých kolies pre špičkový motor obsahuje v skrini rozvodovky zadnej nápravy namiesto klasického diferenciálu dve nezávislé elektrohydraulicky ovládané multilamelové spojky - jednu pre každú polos. Vďaka tomu systém môže nezávisle rozdeľovať krútiaci moment na jednotlivé zadné kolesá. Tým sa pri jazde v zákrute zvyšuje agilita a zlepšuje ovládateľnosť modelu CUPRA Formentor VZ.
Konštrukcia systému pohonu všetkých kolies CUPRA Formentor VZ umožnila konštruktérom doplniť režim driftovania (Drift Mode), ktorý sa môže používať pri jazde na pretekovom okruhu. Pri tomto režime je elektronický stabilizačný systém ESC prepnutý do športového režimu a systém pohonu všetkých kolies prenáša celý krútiaci moment motora na zadné kolesá, čím umožňuje extrémne dynamickú jazdu s pretáčavou charakteristikou v zákrutách.
S vysoko výkonným pohonom modelu CUPRA Formentor VZ korešponduje aj štandardná, výkonná brzdová sústava, vyžadujúca minimálne 18-palcové kolesá. Na želanie môže byť vozidlo vybavené ešte výkonnejšími brzdami Akebono s kotúčmi rozmeru 375 mm x 36 mm vpredu a šesťpiestovými brzdičmi.
eTSI (mild hybrid)
Pre model CUPRA Formentor je teraz k dispozícii aj pohon mild hybrid (eTSI). Tento pohonný agregát zabezpečuje crossover SUV ešte vyššiu efektivitu. Systém mild hybrid sa kombinuje s benzínovým motorom 1.5 TSI novej generácie s výkonom 110 kW (150 k) a výlučne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Vďaka elektrifikácii s využitím 48-voltového systému mild hybrid je pohon nielen efektívnejší, ale aj celkovo komfortnejší.
Systém využíva 48-voltový štartovací generátor, ktorý je pripojený k spaľovaciemu motoru drážkovaným remeňom a kompaktnú lítiovo-iónovú batériu s napätím 48 V. Štartovací generátor svojim krútiacim momentom podporuje spaľovací motor pri akcelerácii, zabezpečuje intenzívnu rekuperáciu energie pri spomaľovaní a brzdení a umožňuje rýchle a plynulé opätovné naštartovanie motora vypnutého systémom stop-štart pri zastavení alebo aj počas jazdy pri dobiehaní. Vyššie prevádzkové napätie 48 V umožňuje efektívnejšiu a komfortnejšiu funkciu systému mild hybrid oproti predchádzajúcej verzii systému pracujúcej s napätím 12 V.
TDI (diesel)
Súčasťou ponuky pohonných jednotiek modernizovaného modelového radu CUPRA Formentor je naďalej aj štvorvalcový turbodiesel, ktorý je dôležitý pre určité trhy a skupiny zákazníkov. Motor 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k), spĺňajúci najprísnejšie aktuálne emisné normy, sa štandardne montuje so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a poháňa predné kolesá.
eHybrid (plug-in hybrid)
S novou generáciou pohonu plug-in hybrid značka CUPRA opäť potvrdzuje, že elektrifikácia a výkonnosť sa dobre hodia k sebe.
Pre nový model CUPRA Formentor sú na výber dve verzie pohonu eHybrid s výkonom 150 kW (204 k) a 200 kW (272 k).
Obidve využívajú nový benzínový štvorvalec 1.5 TSI evo2, elektromotor s výkonom 85 kW (115 k) integrovaný do skrine špeciálnej 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky eDSG a novú lítiovo-iónovú akumulátorovú batériu s väčšou kapacitou 19,7 kWh netto. Nový agregát eHybrid umožňuje dojazd s výlučne elektrickým pohonom vyše 100 km (WLTP). Batéria sa teraz dá aj zrýchlene nabíjať jednosmerným prúdom (DC) s výkonom 50 kW na verejných nabíjačkách a z domového wallboxu výkonom 11 kW (u predchodcu 3,6 kW).
Verzia CUPRA Formentor VZ e-HYBRID s výkonom 200 kW (272 k) môže byť na želanie vybavená brzdami Brembo. Tieto brzdy majú väčšie, perforované a ventilované kotúče rozmeru 370 x 32 mm na prednej náprave a štvorpiestové brzdiče, vďaka čomu sú výkonnejšie a odolnejšie voči veľkému namáhaniu.
Podvozok
Podvozok nového modelu CUPRA Formentor využíva najnovšiu architektúru MQB Evo koncernu Volkswagen. Na prednej náprave sú tlmičové vzpery McPherson so spodnými priečnymi ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom, štandardné progresívne riadenie zabezpečuje maximálnu agilitu. Zadné kolesá majú viacprvkové závesy. Všetky kolesá sú odpružené vinutými pružinami.
Výkonná brzdová sústava s kotúčovými brzdami na obidvoch nápravách je vybavená elektrickým posilňovačom, ktorý zabezpečuje rýchlejšiu reakciu ako bežný systém a prispieva k zvýšeniu aktívnej bezpečnosti kvôli duplicite systémov (ESC a elektrický posilňovač bŕzd). Okrem toho pri vozidlách s pohonom plug-in hybrid (eHybrid) umožňuje rekuperovať energiu kombináciou brzdenia pomocou elektromotora a hydraulických bŕzd.
Pružiny aj tlmiče pruženia sú vyladené tak aby umožňovali rovnako komfortnú, ako aj dynamickú jazdu. Adaptívne tlmiče pruženia DCC v priebehu milisekúnd prispôsobujú svoju charakteristiku individuálne pre jednotlivé kolesá momentálnym jazdným podmienkam.
Vyladenie podvozka si vodič môže prispôsobiť pomocou niekoľkých nastaviteľných jazdných profilov, vrátane profilov CUPRA a Individual. Tieto profily sa dajú jednoducho prepínať na dotykovom displeji infotainmentu. Pri režime Individual navyše vodič môže digitálnym dotykovým posúvačom DCC meniť nastavenie podvozka v širokom rozpätí medzi komfortným a športovým.
Celkové dynamické vyladenie modelu CUPRA Formentor môže vodič prispôsobovať pomocou jazdných profilov Comfort, Performance, CUPRA, Offroad (pri verziách s pohonom všetkých kolies), Drift (pri verzii VZ s najvýkonnejším motorom) a Individual. Tieto profily výrazne menia celkový charakter vozidla, vďaka čomu nový model CUPRA Formentor poskytuje takú širokú škálu vlastností ako máloktorý iný automobil v segmente.
Systém pohonu všetkých kolies 4Drive tvorí elektrohydraulicky ovládaná multilamelová spojka v prednej časti skrine diferenciálu zadnej nápravy, pripojená ku kĺbovému hriadeľu od prevodovky. Táto koncepcia zlepšuje rozloženie hmotnosti na nápravy a skracuje reakčnú dobu systému.
Riadiaca jednotka systému 4Drive v reálnom čase vyhodnocuje parametre ako rýchlosť jazdy, natočenie volantu, moment otáčania vozidla okolo zvislej osi, ako aj nastavený jazdný režim a na základe nich adaptívne reguluje rozdeľovanie krútiaceho momentu na kolesá. Regulácia rozdeľovanie krútiaceho momentu nie je obmedzená iba na nápravy ale aj na jednotlivé kolesá s využitím elektronického stabilizačného systému EDS. Prostredníctvom pribrzdenia prešmykujúceho kolesa na náprave sa väčší pomer krútiaceho momentu prenesie na opačné koleso s lepšou adhéziou.
Špecifickým prvkom vybavenia verzie CUPRA Formentor VZ je zvukový aktuátor. Je to aktívny systém, ktorý zosilňuje prirodzený zvuk motora podľa nastaveného jazdného profilu. Tým vytvára novú krivku zvuku zladenú s prirodzeným zvukom ako aj "adrenalínový" zvuk, kedy sa hlasitosť proporcionálne zvyšuje so zaťažením a otáčkami motora.
Pri režime Individual sa dá nastaviť zvuk "Pure" kedy je zvukový aktuátor vypnutý ale súčasne sú naplno otvorené klapky vo výfukovej sústave, čím vozidlo získava agresívny, no na 100 % autentický zvuk.
Infotainment a konektivita
Nový model CUPRA Formentor má kokpit vybavený displejmi s vysokým rozlíšením, ktoré poskytujú vodičovi a spolujazdcom všetky potrebné informácie, umožňujú ovládanie audiosystému novej generácie a poskytujú prístup do ekosystému CUPRA prostredníctvom aplikácie My CUPRA App.
Vodič má vo svojom zornom poli displej digitálneho združeného prístroja Digital Cockpit, na ktorom si môže podľa potreby konfigurovať zobrazenie dôležitých prevádzkových informácií.
Na ovládanie infotainmentu a väčšiny funkcií vozidla slúži centrálny dotykový displej s uhlopriečkou 32,8 cm (12,9"), ktorý má v spodnej časti rámu osvetlené dotykové posuvné ovládače na reguláciu teploty klimatizácie v dvoch zónach a hlasitosti audiosystému. Systém pracujúci s novým operačným systémom umožňuje vodičovi pomocou konfigurovateľných widgetov prispôsobiť si základnú obrazovku podľa individuálnych preferencií.
Funkcia Wireless Full Link umožňuje vodičovi pripojiť si bez kábla svoj smartfón k systému infotainmentu prostredníctvom Apple CarPlay a Android Auto a využívať jeho s automobilom kompatibilné funkcie ako napríklad prehrávanie hudby alebo navigáciu. Všetky funkcie sa dajú intuitívne ovládať na veľkom dotykovom displeji prostredníctvom nového užívateľského rozhrania CUPRA Human Machine Interface (HMI).
Na nabíjanie mobilných zariadení má nový model CUPRA Formentor bezdrôtovú nabíjačku s výkonom 15 W, vybavenú chladením.
Pomocou mobilnej aplikácie My CUPRA App má zákazník na diaľku kompletný prehľad o stave svojho vozidla, môže ovládať vybrané funkcie ako napríklad zamknutie a odomknutie vozidla a pri verziách CUPRA Formentor eHybrid navyše aj na diaľku ovládať nabíjanie a klimatizáciu vozidla pripojeného k nabíjačke.
Digitálna konektivita prispieva nielen k zvýšeniu komfortu, ale aj bezpečnosti. Integrovaná karta SIM umožňuje funkciu systému eCall. V prípade poruchy alebo nehody môže posádka jednoduchým stlačením gombíka nadviazať telefonický kontakt z dispečingom asistenčnej alebo záchrannej služby. Ak dôjde k nehode, pri ktorej sa nafúknu airbagy, systém automaticky vyšle do dispečingu informáciu o polohe vozidla, jeho identifikáciu prostredníctvom čísla VIN, ako aj údaj o počte osôb vo vozidle aby mohla byť pomoc poskytnutá rýchlo a efektívne.
Asistenčné systémy a bezpečnosť
Nový model CUPRA Formentor je vybavený širokým spektrom asistenčných a bezpečnostných systémov, ktoré zvyšujú aktívnu bezpečnosť a odbremeňujú vodiča v rozličných situáciách. Vďaka tomu crossover SUV značky CUPRA patrí k najbezpečnejším a najpohodlnejším automobilom v segmente.
Osobitnú zmienku si zaslúži prediktívny adaptívny tempomat ACC, ako aj systémy Travel Assist, Side and Exit Assist a Emergency Assist.
Prediktívny tempomat ACC na základe digitálnych mapových dát navigácie a signálu GPS pozná polohu vozidla na ceste a na základe toho automaticky prispôsobuje rýchlosť jazdy cestným podmienkam. Zohľadňuje pri tom blížiace sa zákruty, kruhové objazdy, križovatky, rýchlostné obmedzenia a obce. S využitím dát prednej kamery a funkcie rozpoznávania dopravných značiek môže automaticky prispôsobovať rýchlosť jazdy podľa rozpoznaného limitu.
Systém Travel Assist kombinuje funkciu adaptívneho tempomatu ACC a asistenta jazdy v jazdnom pruhu Lane Assist na vedenie vozidla v pozdĺžnom a bočnom smere. Automaticky vedie vozidlo v jazdnom pruhu a prispôsobuje rýchlosť premávke - a to v celom rozsahu rýchlosti.
Systém monitorovania mŕtvych uhlov vonkajších spätných zrkadiel Side Assit upozorňuje vodiča na vozidlá približujúce sa zozadu a funkcia asistenta na vyparkovanie Exit Assist zabezpečuje bezpečné cúvanie na cestu s miest z obmedzeným výhľadom. Rovnaké senzory v zadnej časti vozidla využíva aj výstražný systém Exit Warning, ktorý akusticky a vizuálne upozorňuje pri vystupovaní na iné vozidlá a cyklistov približujúcich sa zozadu.
Z hľadiska bezpečnosti je významný aj asistenčný systém pre núdzové situácie Emergency Assist. Keď systém zistí, že vodič neovláda vozidlo, najprv vydá vizuálnu a akustickú výstrahu. Ak vodič nereaguje, systém mykne vozidlom náhlym pribrzdením a ak ani vtedy vodič nereaguje - napríklad pre náhlu zdravotnú indispozíciu - systém automaticky aktivuje výstražné svetlá, zastaví vozidlo a prostredníctvom systému eCall upovedomí záchranný dispečing.
Ochranu posádky pri nehode zvyšuje sústava siedmich airbagov, vrátane štandardného stredového airbagu, ktorý pri náraze zboku zabraňuje kolízii hláv vodiča a spolujazdca vpredu.