Recyklácia a zber

Optimalizované využívanie zdrojov pri dizajne a vývoji v spoločnosti SEAT/CUPRA

V našich vozidlách vyvíjame najmodernejšie interiéry vyrobené z recyklovaných a obnoviteľných materiálov. Naším cieľom je dosiahnuť podiel recyklovaných materiálov v našich vozidlách vo výške 40 % do roku 2040.

Podporujeme inovácie používaním recyklovaných a biologických materiálov v našich vozidlách. Do niektorých častí interiéru našich vozidiel sme zaviedli SEAQUAL® YARN – materiál vyrobený z recyklovaného morského plastu – a mikrovlákno Dinamica® – vyrobené z 73 % recyklovaného polyesteru a vodou riediteľného procesu. Ďalším príkladom je zavedenie kompozitov na báze ľanu od spoločnosti Bcomp pre sedadlá CUP Bucket v niektorých našich modeloch.

Spoločnosť SEAT S.A. sa aktívne zapája do výskumných projektov zameraných na aplikácie druhého života a recykláciu, ako napríklad RELOAD (na podporu technológií na zhodnocovanie hodnotných materiálov v hodnotovom reťazci elektrických vozidiel), ECLIPSE (na výskum nových technologických postupov recyklácie a zhodnocovania komplexného polymérneho odpadu na konci životnosti vozidiel) a TREASURE (na hodnotenie rôznych scenárov cirkulárnej ekonomiky v automobilovom sektore).

Vozidlá s ukončenou životnosťou

Suroviny a energia sú na našej planéte obmedzenými zdrojmi. Ich udržateľné využívanie je preto pre spoločnosť CUPRA prioritným cieľom. Je preto dôležité napredovať smerom k cirkulárnej ekonomike: na konci svojej životnosti už produkt nie je odpadom, ale zdrojom materiálov, ktoré možno znovu využiť. Komplexné environmentálne riadenie sa zakladá na troch faktoroch: začína sa návrhom a výrobou vozidiel, pokračuje optimalizáciou technickej podpory spoločnosti CUPRA a končí správnym používaním vozidla a jeho častí na konci jeho životnosti.

Recyklácia

Ekologická výroba a dizajn zameraný na recykláciu

Opätovné použitie, recyklácia dielov, ekologické spracovanie vozidiel a znižovanie množstva odpadu sú dôležitými aspektmi recyklácie vozidiel na konci ich životnosti.

Aby sa tento aspekt maximalizoval, už vo fáze návrhu nového vozidla a počas celého jeho vývoja sa zohľadňujú určité faktory, a to nasledovne:

  • Vyhýbať sa používaniu látok škodlivých pre životné prostredie
  • V čo najväčšej miere používať recyklované materiály
  • Uprednostňovať používanie recyklovateľných materiálov
  • Navrhovať spoje dielov tak, aby sa dali rýchlo a jednoducho demontovať
  • Označiť všetky diely, aby sa dali ľahko od seba oddeľovať

Proces

Keď sa posledný majiteľ vozidla rozhodne ukončiť životnosť svojho vozidla, vozidlo sa odovzdá autorizovanému zariadeniu na spracovanie, kde sa začne proces nakladania s vozidlom.

Po vybavení všetkých potrebných formalít sa vozidlo dekontaminuje. Tento proces spočíva v kontrolovanom oddelení jednotlivých komponentov a nebezpečných materiálov, aby sa zabránilo kontaminácii pôdy, vody a ovzdušia. Po oddelení od vozidla sa komponenty ako olej, filtre, brzdové kvapaliny, batérie, katalyzátory a chladiace systémy, okrem iných komponentov, skladujú oddelene v uzavretých kontajneroch určených na tento účel a spravujú sa v súlade s platnými zákonnými požiadavkami.

Po dekontaminácii vozidla prestáva byť nebezpečným odpadom a pokračuje sa v zhodnocovaní jednotlivých komponentov vozidla.

Kovová frakcia sa oddeľuje od železných aj neželezných častí vozidiel určených na predaj.

Zvyšná kovová frakcia obsahuje rad materiálov, ktoré sa po oddelení a spracovaní môžu použiť ako suroviny: to je všeobecný základ takzvaných postfragmentačných technológií.

Postfragmentačné technológie sú alternatívou k demontáži vozidiel na konci životnosti a sú súčasťou stratégie CUPRA. V blízkej budúcnosti sa očakáva rozšírenie týchto technológií do rôznych krajín EÚ.

Všetky modely CUPRA sú navrhnuté, vyvinuté a vyrobené v súlade s ustanovením smernice 2000/53/ES, čím sa zabezpečuje, že všetky modely dosahujú aspoň 95 % recyklovateľnosti. Renovácia použitých dielov a zostáv (motor, prevodovka) je ďalším príspevkom k šetrnému využívaniu existujúcich zdrojov. Zároveň to umožňuje ponúkať diely za veľmi výhodné ceny na opravu vášho vozidla CUPRA.

Znižovanie množstva odpadu

Udržateľné nakladanie s vozidlami s ukončenou životnosťou

S cieľom zabezpečiť optimálne a ekologické nakladanie s vozidlami na konci ich životnosti a splniť zákonné povinnosti vyplývajúce zo smernice o vozidlách na konci životnosti vytvorili spoločnosť CUPRA a ďalší výrobcovia Medzinárodný informačný systém o demontáži (IDIS), ktorý poskytuje informácie o predbežnom spracovaní a demontáži pre demontážne spoločnosti, aby mohli minimalizovať vplyv na životné prostredie. Táto databáza obsahuje konkrétne pokyny pre najvhodnejšie a najekologickejšie nakladanie s každým modelom – vrátane likvidácie kvapalín, ako sú olej, palivo a chladiace kvapaliny – a demontáž hlavných recyklovateľných častí.

Ďalšie informácie nájdete na webovej stránke: http://www.idis2.com/

Spätný odber vozidiel s ukončenou životnosťou

Vozidlá s ukončenou životnosťou sú považované za nebezpečný odpad, preto je obzvlášť dôležité správne nakladanie s takýmito vozidlami. Zaisťujeme hladký priebeh ich spätného odberu v súlade s právnymi predpismi, prostredníctvom osôb autorizovaných na spracovanie vozidiel s ukončenou životnosťou a ich zmluvných partnerov vykonávajúcich spätný odber. Aby sa zabezpečilo, že vozidlá s ukončenou životnosťou budú vyradené bez ohrozenia životného prostredia, je možné ich v súlade s vyššie uvedenými princípmi odovzdať v špeciálne vybudovaných systémoch zberu (strediskách) - dostupnosť a miesta ich spätného odberu uvádzame nižšie.

Zoznam okresov, v ktorých sa spracovateľ zaväzuje zabezpečiť zvoz starých vozidiel (PDF) Zoznam okresov, v ktorých sa spracovateľ zaväzuje zabezpečiť zvoz starých vozidiel (mobilný zber) (PDF)

Spätný odber a recyklácia

Batérie

Batérie nepatria do domového odpadu. Tu sa dozviete, čo robiť s batériami na konci životnosti.

Elektrické a elektronické zariadenia na konci životnosti

Získajte viac informácií o likvidácii starých elektrických alebo elektronických zariadení.