Nový model CUPRA Formentor VZ5: ikonický päťvalec sa vracia na cestu
- Nový model CUPRA Formentor VZ5 sa vracia so svojim ikonickým päťvalcom 2.5 TSI s výkonom 287 kW (390 k) a maximálnym krútiacim momentom 480 Nm
- Vysoko výkonné crossover SUV teraz môže bez obmedzovača prejaviť svoj plný potenciál maximálnou rýchlosťou 280 km/h
- Špecifické vonkajšie prvky zahŕňajú predný splitter s vygravírovaným logom VZ5, rozšírené lemy blatníkov a dva páry diagonálne usporiadaných koncoviek výfuku medenej farby
- Šesťpiestové kotúčové brzdy Akebono a 20-palcové disky z ľahkej zliatiny s exkluzívnym dizajnom VZ5 zabezpečujú maximálne spomalenie a trakciu
- V interiéri škrupinové športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy CUPBucket podporujú ergonomickejšiu polohu pri športovej jazde
- S limitovanou sériou 4 000 kusov s ľavostranným i pravostranným riadením CUPRA Formentor VZ5 vstupuje aj na nové trhy ako napríklad Veľká Británia
Martorell, 21. novembra 2025 – CUPRA pokračuje v posúvaní hraníc konštrukcie vysoko výkonných automobilov návratom k svojmu najikonickejšiemu modelu so spaľovacím motorom – CUPRA Formentor VZ5. Vysoko výkonné crossover SUV bude vyrobené v limitovanej sérii iba 4 000 kusov pre celosvetový trh.
Model CUPRA Formentor VZ5, po prvý raz predstavený v roku 2021 a v priebehu dvoch rokov vyrobený v limitovanej sérii 7000 kusov, už v minulosti vynikal medzi automobilmi španielskej značky. Jeho prepĺňaný päťvalcový motor s výkonom 287 kW (390 k) a maximálnym krútiacim momentom 480 Nm, vytvárajúci špecifickú zvukovú kulisu, agilný pohon všetkých kolies s technológiou torque splitter a atraktívny, modelovaný dizajn stelesňovali rebelského ducha a konštrukčné majstrovstvo značky CUPRA.
Teraz sa vracia so zdokonalenou technikou, osvieženým dizajnom a novými prvkami, ktoré posúvajú hranice výkonnosti automobilov so spaľovacím motorom.
„Návrat modelu CUPRA Formentor VZ5 predstavuje výrazné posolstvo našich ambícií vysokej výkonnosti a emócií. So svojim ikonickým päťvalcovým motorom tento model stelesňuje esenciu značky CUPRA – odvahu, nekonvenčnosť a vášeň,“ povedal Sven Schuwirth, člen predstavenstva CUPRA pre predaj, marketing a popredajné služby. „Po prvý raz sa bude CUPRA Formentor VZ5 vyrábať s ľavostranným aj pravostranným riadením, čo mu otvára prístup k automobilovým nadšencom na nových trhoch ako napríklad Veľká Británia“.
Úvod
Srdcom nového modelu CUPRA Formentor VZ5 je ikonický päťvalec 2.5 TSI s výkonom 287kW (390 k) a maximálnym krútiacim momentom 480 Nm. Po prvý raz jeho riadiaca jednotka nemá funkciu obmedzovača rýchlosti. Krútiaci moment motora sa prenáša prostredníctvom 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG a systému pohonu 4Drive na všetky štyri kolesá. V tomto prípade systém 4Drive využíva funkciu torque splitter, umožňujúcu regulovať rozdeľovanie krútiaceho momentu nielen v pozdĺžnej osi medzi prednou a zadnou nápravou, ale aj priečne medzi zadnými kolesami, čo zvyšuje dynamiku a stabilitu v zákrutách.
Vonkajší dizajn novej verzie VZ5 je majstrovským dielom estetiky vysoko výkonného vozidla. Rozšírené lemy blatníkov, nanovo modelovaný predný nárazník a predný splitter s vygravírovaným logom „VZ5“ prezrádzajú jeho charakter z každého uhla. Čierne karbónové kryty vonkajších spätných zrkadiel (na želanie) spolu s dvoma pármi diagonálne usporiadaných koncoviek výfuku medenej farby zvýrazňujú inšpiráciu automobilovým športom.
Adaptívne svetlomety Matrix HD sú doplnené novou projekčnou funkciou, ktorá po odomknutí alebo zamknutí vozidla premieta pred neho na zem logo CUPRA, pričom svetlá vo vonkajších spätných premietajú na zem vedľa dverí logo „VZ5“.
Vozidlá tejto limitovanej série sú štandardne vybavené kotúčovými brzdami Akebono so 6-piestovými brzdičmi a exkluzívnymi 20-palcovými diskami z ľahkej zliatiny so špecifickým dizajnom VZ5.
Aj v kabíne CUPRA Formentor VZ5 demonštruje svoj výrazne športový charakter a sofistikovanosť. Vpredu sú nízko namontované škrupinové športové sedadlá CUPBucket s integrovanými opierkami hlavy. Vďaka tomu má vodič za volantom ergonomickejšiu polohu, optimalizovanú na suverénne ovládanie vozidla pri dynamickej jazde. Ambientné osvetlenie, akcenty vo vyhotovení brúseného tmavého hliníka a detaily medenej farby vytvárajú moderné, emocionálne rezonujúce prostredie.
Prístrojové vybavenie zahŕňa konfigurovateľný digitálny združený prístroj Digital Cockpit s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) a dotykový displej systému infotainmentu s uhlopriečkou 30,5 cm (12 palcov), poskytujúce intuitívny prístup k médiám, navigácii a výkonovým parametrom ako otáčky motora, krútiaci moment, prepĺňací tlak, ako aj zrýchlenie v priečnej a pozdĺžnej osi. V manuálnom režime radenia prevodovky DSG sa okrem toho zobrazuje aj indikátor radenia, červeným svetlom upozorňujúci vodiča na preradenie keď sa otáčky motora priblížia k hranici 7 000 za minútu. V kabíne je integrovaný aj ozvučovací systém Sennheiser kategórie high-end, sprostredkujúci autentický zážitok z hudby.
Po prvý raz sa bude CUPRA Formentor VZ5 vyrábať nielen s ľavostranným ale aj s pravostranným riadením. To mu otvára dvere na nové trhy ako Veľká Británia, Austrália alebo Nový Zéland. Dokumentuje to rastúcu globálnu prítomnosť značky CUPRA a jej ambíciu ponúkať emocionálne ladené vysoko výkonne modely čo najširšej možnej skupine zákazníkov.
Pohon a podvozok
Srdcom modelu CUPRA Formentor VZ5 je – ako to signalizuje už jeho označenie – modifikovaný radový päťvalcový motor. Benzínový agregát 2.5 TSI s hliníkovým blokom dosahuje maximálny výkon 287 kW (390 k) v pásme od 5 700 do 7000 otáčok za minútu. Maximálny krútiaci moment 480 Nm je k dispozícii od 2 250 do 5 700 otáčok za minútu.
Prepĺňanie turbodúchadlom, vysokotlakové priame vstrekovanie paliva a systém valve lift, modifikujúci zdvih výfukových ventilov, spolu s variabilným časovaním nasávacích a výfukových ventilov zabezpečuje mimoriadny výkonový potenciál motora.
Poradie zapaľovanie nepárneho počtu valcov 1-2-4-5-3 spolu s dvojvetvovou výfukovou sústavou vytvárajú prirodzenú, emocionálne ladenú zvukovú kulisu, dotvárajúcu jedinečný zážitok z jazdy.
V kombinácii so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG motor 2.5 TSI udeľuje modelu VZ5 zrýchlenie z 0 na 100 km/h za iba 4,2 sekundy. A po prvý raz riadiaca jednotka motora neobsahuje funkciu obmedzovača rýchlosti, čo umožňuje vysoko výkonnému crossover SUV dosiahnuť maximálnu rýchlosť 280 km/h.
V kabíne indikátor radenia evokuje atmosféru automobilového športu. Stĺpec zelených LED postupne rastie so zvyšovaním otáčok a červená LED upozorňuje vodiča na preradenie keď motor dosiahne limit 7 000 otáčok za minútu. Toto vizuálne crescendo je zladené so symfóniou mechaniky.
Vysokému výkonu motora je prispôsobený aj podvozok VZ5. Tlmičové vzpery McPherson vpredu a viacprvkové závesy vzadu majú nové vyladenie, svetlá výška je zmenšená o 10 mm oproti verziám VZ so štvorvalcovým motorom. Štandardné adaptívne tlmiče pruženia DCC (Dynamic Chassis Control) s 15 úrovňami tlmenia kontinuálne regulujú charakteristiku pruženia individuálne pre každé koleso podľa cestných podmienok, momentálnej jazdnej situácie a jazdného profilu nastaveného vodičom.
Prostredníctvom ľavého tlačidla CUPRA na multifunkčnom volante môže vodič nastavovať šesť jazdných profilov – Comfort, Sport, CUPRA, Drift, Individual a Offroad – meniacich charakter vozidla. Okrem odozvy pedála akcelerátora, režimu radenia prevodovky DSG, elektronického stabilizačného systému ESC, ako aj charakteristiky posilňovača riadenia a tlmičov pruženia sa zmenou režimu mení aj farba ambientného osvetlenia. Zvlášť zábavný je režim Drift, vyhradený pre jazdu na uzavretej trati. Pri ňom je elektronický stabilizačný systém ESC vypnutý a aktivovaná funkcia torque splitter, umožňujúca preniesť v prípade potreby celý krútiaci moment motora na jedno zadné koleso pre kontrolované piruety.
Systém pohonu 4Drive pre VZ5 má na rozdiel od klasického systému 4Drive dve elektronicky ovládané hydraulické multilamelové spojky, jednu pre každé zadné koleso. To umožňuje regulovať rozdeľovanie krútiaceho momentu nielen medzi prednou a zadnou nápravou, ale aj medzi kolesami zadnej nápravy. Vďaka tomu CUPRA Formentor VZ5 agilnejšie zatáča do zákruty a pri výjazde zo zákruty intenzívnejšie akceleruje.
A keď je potrebné spomaliť, aj to Formentor VZ5 zvláda suverénne, pretože vpredu má zväčšené brzdové kotúče Akebono (ø 375 x 36 mm) so 6-piestovými brzdičmi. Exkluzívne 20-palcové disky z ľahkej zliatiny s dvojfarebnou povrchovou úpravou čiernej a medenej farby sú obuté do pneumatík rozmeru 245/35 R 20.
Dizajn
Dizajn karosérie a interiéru modelu CUPRA Formentor VZ5 spája výkon a charakter spôsobom vyvolávajúcim emócie. Dynamické proporcie karosérie vedú pohľad smerom dozadu od športovej čiernej masky chladiča a predného nárazníka nového tvaru. Predný splitter s vygravírovaným logom „VZ5“ prezrádza: toto je vozidlo, ktoré dáva najavo svoje úmysly.
Adaptívne svetlomety Matrix HD zabezpečujú vynikajúce osvetlenie cesty bez oslňovania iných účastníkov premávky. Uvítacie a rozlúčkové osvetlenie svetelnými animáciami premietanými na zem vytvárajú charakteristický moment CUPRA. Teraz po prvý raz svetlomety premietajú pred vozidlo logo alebo nápis CUPRA – podľa nastavenia urobeného vodičom – pričom súčasne svetlá vo vonkajších spätných zrkadlách premietajú na zem logo „VZ5“.
Čierne karbónové kryty vonkajších spätných zrkadiel (na želanie), rozšírené lemy blatníkov a prvky z pravého karbónu na zadnej časti karosérie dotvárajú elegantne agresívny vzhľad verzie VZ5. Na zadnej časti karosérie je karbónový spojler, z modifikovaného nárazníka po bokoch difúzora vyčnievajú dva páry diagonálne orientovaných koncoviek výfuku medenej farby. Vozidlo jazdí na exkluzívnych 20-palcových diskoch kolies z ľahkej zliatiny čiernej a medenej farby.
Nápis CUPRA a logo VZ5 vo vyhotovení tmavého chrómu zvýrazňujú exkluzívny charakter limitovanej série. Výrazný dizajn karosérie umocňuje aj paleta lakov, obsahujúca metalizované odtiene Midnight Black a Dark Void, ako aj matné laky Magnetic Tech Matt, Century Bronze Matt a Enceladus Grey Matt.
Interiér je vyhotovený z materiálov vysokej kvality. Štandardom sú športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy vpredu, potiahnuté mikrovláknom Dinamica, na želanie sa montujú škrupinové športové sedadlá CUPBucket. Obklady vo vyhotovení brúseného hliníka, pedále vo vyhotovení tmavého hliníka a detaily mednej farby dotvárajú exkluzívnu atmosféru kokpitu.
Digitalizácia
CUPRA Formentor VZ5 neprepája svojho vodiča iba s cestou, ale aj s digitálnym svetom.
Na zobrazovanie informácií primárne slúži združený prístroj Digital Cockpit s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca). Jeho nastaviteľné zobrazenia siahajú od analógových kruhových stupníc rýchlomera a otáčkomera až po farebnú mapu navigácie. Osobitné zobrazenie CUPRA View zahŕňa nielen rýchlosť jazdy a otáčky motora, ale aj momentálny výkon, krútiaci moment, prepĺňací tlak a odstredivé zrýchlenie, ako aj indikátor radenia.
Dotykový displej systému infotainmentu s uhlopriečkou 30,5 cm (12 palcov) umožňuje trojrozmerné (3D) zobrazovanie online navigácie (na želanie) a ovládanie gestami. V spodnej časti rámu displeja sú kapacitné dotykové posúvače na ovládanie hlasitosti audiosystému a teploty trojzónovej automatickej klimatizácie. Systém infotainmentu zahŕňa aj hlasové ovládanie prirodzenou rečou. Funkcia Wireless Full Link umožňuje pripojenie smartfónu, kompatibilného s Apple CarPlay a Android Auto bez kábla. Smartfón sa, samozrejme, dá pripojiť aj cez Bluetooth.
Štandardný ozvučovací systém Sennheiser s 12 reproduktormi vrátane subwoofera premení kabínu na individualizovanú koncertnú sálu. Bol vyvinutý v rámci pokračujúcej spolupráce značky CUPRA so spoločnosťou Sennheiser Mobility. Systém má multikanálový zosilňovač s celkovým výkonom 390 W a digitálnym akustickým procesorom, využívajúcim softvér AMBEO Concerto spoločnosti Sennheiser, ktorý zo stereofónneho vytvára trojrozmerné ozvučenie pre autentický zážitok z hudby. Sennheiser pri tom zúročuje svoje dlhoročné skúsenosti z vývoja a výroby profesionálnej zvukovej techniky.
Vybavenie dopĺňa indukčná nabíjačka smartfónu podľa štandardu Qi a štyri konektory USB-C.
Bezpečnosť a komfort
CUPRA Formentor VZ5 naďalej zostáva jedným z najbezpečnejších automobilov na trhu vďaka celej škále inteligentných bezpečnostných a asistenčných systémov. Travel Assist udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu a prispôsobuje rýchlosť jazdy podľa premávky, čím umožňuje asistovanú jazdu v celom rozsahu rýchlosti. Side and Exit Assist monitoruje oblasť mŕtvych uhlov vonkajších spätných zrkadiel a akustickým signálom upozorní posádku pri vystupovaní ak sa zozadu približuje iný účastník premávky.
Ochranu posádky pri nehode zvyšuje celkovo 7 airbagov, vrátane štandardného predného stredového airbagu v operadle sedadla vodiča, ktorý pri náraze zboku zabraňuje kolízii hláv vodiča a spolujazdca.
Model CUPRA Formentor VZ5 bol navrhnutý a vyvinutý v Barcelone, kde sa aj bude vyrábať. Výroba limitovanej série 4 000 kusov sa začne v prvom štvrťroku 2026, krátko pred spustením predaja v tom istom ročnom období.