21.12.2020

Vstup do majstrovstiev Extrem E

  • Preteky sa budú konať na piatich miestach na štyroch kontinentoch

  • Rovnováha medzi výkonom a efektívnosťou je najväčšou výzvou

  • Tým ABT CUPRA XE sa pripravuje na závodnú sériu

Je to novinka v histórii: V závodnej sérii Extreme E bude proti sebe pretekať deväť medzinárodných tímov po celom svete v piatich odľahlých regiónoch (Arktída, púšť, dažďový prales, ľadovec a pobrežie) s pretekárskymi automobilmi s čisto elektrickým pohonom. Za tím ABT CUPRA XE nastúpi jazdecké duo Mattias Ekström a Claudia Hürtgen, ktoré absolvovalo poslednú testovaciu jazdu pred začiatkom pretekov.

"Ak dáte dokopy všetky elementy, ako sú pneumatiky pre povrch s nízkou priľnavosťou, veľkú hmotnosť vozidla a koncentrovaný výkon 400 kW, teda asi 544 koní, bude výsledkom beštia, ktorú ťažko skrotíte," hovorí Mattias Ekström. "Podľa môjho názoru sú rozhodujúce rozmery a hmotnosť vozidla, ktoré sa musí dať do pohybu. Myslím si, že najväčšou výzvou budú rôzne podmienky terénu, pretože vozidlo bude na každom reagovať inak."

 

Prispôsobí sa najnáročnejším terénom

Vozidlo je vybavené batériou s výkonom 53 kWh, ktorá je uložená v priestore za posádkou, aby sa dalo dosiahnuť optimálne rozloženie hmotnosti, vysvetľuje Xavi Serra, vedúci technického vývoja divízie CUPRA Racing. Podľa Serra sa bude dojazd na jedno nabitie batérie líšiť v závislosti od terénu. "Na okruhu sú podmienky veľmi konzistentné, ale pri takých rozmanitých terénoch je veľký rozdiel, či jazdíte na asfalte alebo šotoline. Aj teplota okolia je zakaždým iná," hovorí Serra. "Na rozdiel od závodného vozidla e-Racer sme sa tentoraz zamerali viac na výkon ako na riadenie spotreby energie." Samotné vozidlo, ktorého základ tvorí Odyssey 21, bude pre každý tím rovnaké a bude vybavené pneumatikami značky Continental s vonkajším priemerom 940 mm. So šírkou 2,3 metra a výškou viac ako 1,8 metra akceleruje z 0 na 100 km/h len za štyri sekundy.

 

Úspešné duo

Všetky tímy tvoria jeden pretekár a jedna pretekárka. Ekström bude štartovať s nemeckou pretekárkou Claudiou Hürtgenovou. "Najväčšou výzvou podľa mňa bude to, aby sme tvorili dobrý tím," zdôrazňuje Claudia Hürtgen. "Pritom všetko závisí od kompromisov. Nie všetko, čo je správne pre jedného jazdca, musí vyhovovať druhému členovi tímu. Preto je dôležité nájsť najlepší kompromis, aby sme boli čo najrýchlejší," dodáva Serra.

 

Laboratórium pre budúcnosť

Celé "know-how", získane z týchto pretekov, bude prínosom nielen pre motoristický šport, ale nájde uplatnenie aj v sériových modeloch CUPRA. "Sme presvedčení o tom, že elektrifikácia a špičkový výkon môžu ísť ruka v ruke. CUPRA je na ceste k elektrifikácii, takže extrémne preteky Extreme E nám poskytne veľmi cenné údaje," uviedol Serra.