Garáž
Späť ku koreňom
Životný štýl
Vášeň nikdy nevyjde z módy.
Preteky
Od SEAT Sport ku CUPRA Racing
Zážitok
Zdieľaná vášeň je dvojnásobná.

Alejandro Mesonero Romanos

Späť ku koreňom

Začnime s logom CUPRA. Aký je jeho význam?

 

Meníme klasické normy automobilového sveta. Viac nás zaujíma charakter a filozofia, ktorú prezentuje divízia CUPRA ako samotný produkt.

Chceli sme vytvoriť pocit príslušnosti k rodine. Tak sme prišli s analógiou trojuholníkov. Predstavte si dva prekrížené trojuholníky. Tvar trojuholníka je veľmi dynamický. Má stabilnú základňu a ukazuje jednoznačným smerom.

A potom ste ho otočili dole hlavou.

 

Pre zrýchlenie, aby pôsobilo dynamickejšie. Naše produkty budú potom doplnené o diely, príslušenstvo a výbavu. Okrem toho sa snažíme nadviazať partnerstvo s celým radom značiek a rôznych osobností, aby bol zážitok zo značky CUPRA kompletný. Nejde nám o samotný produkt: náš prístup má hlbší význam.

 

Aká myšlienka sa skrýva za značkou CUPRA?

 

Idea čistého výkonu je trochu staromódna. Nie je to vždy len o rýchlosti v poslednom zlomku sekundy. Ak sa pozriete ďalej, nájdete na našich vozidlách nové prvky. Hľadáme niečo, čo je ušľachtilejšie, nie agresívne a ostré, ale elegantnejšie a vkusnejšie. Našim cieľom je byť viac uvoľnený a štýlový.

 

Rýchlosť je každopádne súčasťou značky CUPRA. Ako by ste definovali rýchlosť?

 

Rýchlosť je predstava rýchleho pohybu so zaostrenými zmyslami, dobrým výhľadom, adrenalínom v tele a vysokou úrovňou pozornosti. Pocit rýchlosti je magický. Keď trojročné dieťa posadíte do vozíka a potlačíte ho, zažije rýchlosť. Uvidíte, že sa hneď začne usmievať. Je to v nás všetkých. Rýchlosť je skvelá. Pohybovať sa rýchlo je super.

Vo svete CUPRA môžete ľahko prechádzať z jedného zážitku do druhého.

 

Pre nás je dôležitá cesta. Nie je to len o samotnej rýchlosti alebo o využití aj poslednej milisekundy na okruhu Nürburgring - to sme už urobili! Zaujímavé je, akým spôsobom sa dá dosiahnuť cieľ.

 

V čom sa odlišuje jazda v modeli CUPRA od rýchlej jazdy?

 

Ide o oveľa viac, ako len o rýchlu jazdu. Ide o zvuk, materiály použité v interiéri vozidla a tiež o vôňu. Auto s vysokým výkonom osloví všetky zmysly. Najprv je tu vizuálna príťažlivosť, sústredíme sa teda na vzhľad automobilu. No agilita je rovnako dôležitá. Niektoré diely sú vyrobené z uhlíkových vlákien. Ale ide o oveľa viac, ako len použitie uhlíkových vlákien v automobile. Rozhodujúca je všeobecná ľahkosť materiálov. Cieľom je, aby všetko dokonale fungovalo, preto sú tu použité pekné, ale jednoduché materiály a látky.

 

Je CUPRA zameraná na vodiča?

 

Áno, veľmi. Tvoríme prostredie zamerané na vodiča, ale nie v puristickom štýle závodných vozidiel. Používame materiály, ktoré sú príjemné na dotyk. Preto sme použili medenú farbu, ktorá je veľmi teplá a reálna. Chceme, aby značka sprostredkovala tento pocit tepla. Aby nebola chladná ako hliník, ale teplejšia, bližšia ľuďom, ľudskejšia.

 

Ako sa bude vyvíjať dizajn CUPRA v budúcnosti?

 

Nič nie je vopred dané. Netvrdíme, že táto jedná línia je pre značku CUPRA mimoriadne charakteristická. Vozidlá CUPRA sú športové, majú charakter, ale nehryzú. Hranica medzi vozidlom s charakterom a agresívnym automobilom je tenká. Športové vozidlá CUPRA budú určite elegantnejšie.

"Sme presvedčení o tom, že aj elektromobil môže byť závodným vozidlom."

Práve ste predstavili úplne nové závodné vozidlo CUPRA e-Racer.

 

Áno, je to vozidlo s čisto elektrickým pohonom! Toto vozidlo bolo od základov vyvinuté ako elektromobil - a je mimoriadne konkurencieschopné. Našim cieľom bolo vytvoriť rovnako rýchle vozidlo ako automobil so spaľovacím motorom. K dizajnu existuje pekný príbeh: Spomínate si na prvý Cup Racer? Vznikol veľmi rýchlo a mal veľký úspech. Keďže to bol istým spôsobom tajný projekt, nemali sme žiaden čas na vývoj, napríklad aerodynamiky. Jednoducho sme pokračovali v práci bez aerodynamických testov.

Pri verzii Evolution sme sa sústredili na jeden cieľ, aby vozidlo bolo o 8 km/h rýchlejšie len vďaka aerodynamike, bez akýchkoľvek zmien na motore. Okrem toho sme chceli, aby vozidlo vyzeralo ešte lepšie. A dosiahli sme to. A keď sme začali diskutovať o modeli CUPRA e-Racer, bola to ďalšia veľká výzva, pretože dosiahnuť náš cieľ nebolo vôbec ľahké. Aerodynamika a hmotnosť sa medzičasom stali veľmi dôležitými. Inžinieri riešili problém s hmotnosťou a pokúsili sa dosiahnuť najlepší možný pomer výkonu a hmotnosti. Ale o aerodynamiku sme sa museli postarať my, dizajnéri. Zároveň sme chceli, aby vozidlo vyzeralo ešte lepšie ako druhá verzia Cup Racer.

Nakoniec sme to dosiahli. Sme presvedčení o tom, že aj elektromobil môže byť závodným vozidlom resp. že závodné vozidlo môže byť elektromobil, ktorý je výborný a sprostredkuje všetky pocity, o ktorých sme rozprávali.

 

Pred akými výzvami stojíte pri vývoji úplne novej značky vozidiel?

 

Musíte mať jasnú predstavu o filozofii. Musíte vedieť, čo chcete dosiahnuť a aká filozofia je za tým. Sám seba som sa pýtal: Ako by to auto malo vyzerať o štyri roky? A to je začiatok mojej práce.

 

Máte okrem dizajnu aj iné vášne?

 

Jazdu autom. (smiech)

 

Čo je vaším hnacím motorom? Máte nejakú špeciálnu životnú filozofiu?

 

Myslím, že je to vášeň. Keď som mal jedenásť rokov, začal som do svojich školských knižiek kresliť autá. Nakoniec sa mi podarilo študovať to, čo ma naozaj bavilo, totiž dizajn.

 

A čo ostatní, ktorí sa podieľajú na vývoji a budovaní značky CUPRA, sú niečím výnimoční?

 

Náš personál si dôkladne vyberáme. Zamestnanci musia mať cit pre značku. A musia chcieť podstúpiť aj určité riziko. Aby si dokázali presadiť nápady, musia byť sami mimoriadne schopní sa presadiť. Takí ľudia hovoria vety ako: Tomu rozumiem, ale nemôžeme to urobiť takto? Zamestnanci výroby musia byť veľmi kvalifikovaní. Určité diely budú vyrábané a montované ručne. Veľmi dbáme na detaily, ale tiež máme radi manuálnu prácu. Nemôžeme to robiť v továrni, potrebujeme malú prevádzku ako tu v Martorelli.

 

"Meníme klasické normy automobilového sveta."